Geld terug bij vertraging




Wanneer u vertraging oploopt met het openbaar vervoer (wie overkomt het nooit?) heeft u soms recht op een compensatie. De vervoerders over land en spoor hebben diverse regelingen, maar ook als u met het vliegtuig reist heeft u mogelijk recht op geld terug bij vertraging.

Onderstaand volgt een lijst met vervoerders over de weg en rails gevolgd door een uitleg met de mogelijkheid om geld terug te vragen bij een vertraagde vlucht. De vervoerders in dit overzicht zijn Arriva, Breng, Conexxion, Nederlandse Spoorwegen en NS Hispeed, Syntus, Veolia en informatie over geld terug bij vertraagde vliegreizen in het algemeen.

Vervoerders

Arriva

Wanneer u vertraging oploopt op de volgende trajecten; MerwedeLingelijn (Dordrecht – Geldermalsen), Trein Fryslân,Trein Gelderland, Trein Groningen of de Vechtdallijnen (Zwolle – Emmen) kunt u een restutie aanvragen. Bekijk op de website van Arriva wat de regeling voor uw traject is, om te weten of u recht heeft op geld terug bij vertraging. Op het restitutie aanvraag formulier van Arriva, wordt aangegeven dat de verwerkingstijd 14 dagen is.

Breng

Breng heeft een speciaal restitutieformulier voor het terugvragen van geld bij OV-chipkaart storingen, en fouten met in- en uitchecken. De termijn van afhandeling is niet bekend. Ook is er niets te vinden over geld terug bij vertraging.

Connexxion

Connexxion bepaalt aan de hand van door haar opgestelde criteria of u recht heeft op een vergoeding, en hoeveel dat dan is. Het verzoek moet binnen drie maanden na de vertraging worden ingediend, maar hoe snel dit verzoek behandeld wordt is niet bekend.

Nederlandse Spoorwegen

De NS geeft geld terug bij vertraging wanneer u dertig minuten of meer te laat aankomt op uw bestemming. U krijgt binnen zes weken na het insturen van het formulier ‘geld terug bij vertraging’ een reactie.
bron: www.ns.nl

NS Hispeed

Wanneer de reis niet zo vlot verliep met “HIspeed” als verwacht, is er een compensatieregeling. Er wordt verwezen naar de eurorail-group, waar de informatie verder in het Engels is. Het is niet duidelijk wanneer, en of u uw geld terug krijgt. De pagina over compensatie bij NS HIspeed staat bomvol informatie over allerlei uitzonderingen. De reiziger wordt door een overvloed aan informatie ontmoedigd om werk te maken van een claim bij vertraging.

Syntus

Bij Syntus kunt u via de website een verzoek indienen om geld terug te krijgen bij vertraging. Binnen drie weken ontvangt u een reactie. Mocht er binnen drie weken geen beslissing genomen kunnen worden, dan uiterlijk binnen drie maanden.

Veolia

Veolia transport heeft een terugbetalingsregeling bij vertraging (regio Limburg) voor trein, bus en regiotaxi. Verzoeken worden binnen zes weken afgehandeld.

Vliegreizen

Wanneer u vlieg van of naar een Europeese bestemming en uw vlucht is vertraagd? Dan is er een Europese verordening die er voor zorgt dat u recht heeft op een aantal zaken; Denk hierbij aan hotelovernachtingen, of communicatie met het thuisfront. Als de vertaging langer is dan vijf uur, kunt u besluiten niet meer verder te reizen, en kunt u uw geld terug vragen. Als de vertraging bij aankomst groter is dan drie uur heeft u recht op een vergoeding.

De afhandeling van de geld terug bij vertraging verzoeken is de verantwoordelijkheid van de betreffende luchtvaartmaatschappij. U kunt direct contact opnemen met uw luchtvaartmaatschappij voor de compensatie, maar soms is het verstandig om een rechtsbijstandverzekering in te schakelen, of gebruik te maken van een derde partij die veel van dit soort verzoeken verwerkt voor gedupeerde reizigers.
Op de site van de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu kunt u meer lezen over de compensatieregeling bij vliegreizen. url: //www.ilent.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *