Geld terug bij vertraging

Wanneer je vertraging oploopt met het openbaar vervoer (wie overkomt het nooit?) heb je soms recht op een compensatie. De vervoerders over land en spoor hebben diverse regelingen, maar ook als je met het vliegtuig reist, heb je mogelijk recht op geld terug bij vertraging.

Onderstaand volgt een lijst met vervoerders over de weg en rails, gevolgd door een uitleg met de mogelijkheid om geld terug te vragen bij een vertraagde vlucht. De vervoerders in dit overzicht zijn Arriva, Breng, Connexxion, Nederlandse Spoorwegen (NS), NS Hispeed, Syntus en Veolia. Ook lees je informatie over geld terug bij vertraagde vliegreizen in het algemeen.

Vervoerders

Arriva

Wanneer je vertraging oploopt op de volgende trajecten: MerwedeLingelijn (Dordrecht – Geldermalsen), Trein Fryslân, Trein Gelderland, Trein Groningen of de Vechtdallijnen (Zwolle – Emmen) kun je een restitutie aanvragen. Bekijk op de website van Arriva wat de regeling voor jouw traject is, om te weten of je recht hebt op geld terug bij vertraging. Op het restitutie aanvraag formulier van Arriva, wordt aangegeven dat de verwerkingstijd 14 dagen is.

Breng

Breng heeft een speciaal restitutieformulier voor het terugvragen van geld bij OV-chipkaart storingen, en fouten met in- en uitchecken. De termijn van afhandeling is niet bekend. Ook is er niets te vinden over geld terug bij vertraging.

Connexxion

Connexxion bepaalt aan de hand van door haar opgestelde criteria of je recht hebt op een vergoeding, en hoeveel dat dan is. Het verzoek moet binnen drie maanden na de vertraging worden ingediend, maar hoe snel dit verzoek behandeld wordt is niet bekend.

Nederlandse Spoorwegen

De NS geeft geld terug bij vertraging, wanneer je dertig minuten of meer te laat aankomt op je bestemming. Je ontvangt dan binnen 6 weken na het insturen van het juiste formulier een reactie (dan wel een goedkeuring of een afkeuring met reden).

NS Hispeed

Wanneer de reis niet zo vlot verliep met “HIspeed” als verwacht, is er een compensatieregeling. Er wordt verwezen naar de eurorail-group, waar de informatie verder in het Engels is. Het is niet duidelijk wanneer, en of je je geld terugkrijgt. De pagina over compensatie bij NS HIspeed staat vol informatie over allerlei uitzonderingen. De reiziger wordt door een overvloed aan informatie ontmoedigd om werk te maken van een claim bij vertraging.

Syntus

geld terug bij vertraging
De geld terug bij vertraging pagina van Syntus (Keolis) met informatie om geld terug te krijgen.

Bij Syntus (veranderd van naam tot Keolis) kun je via de website een verzoek indienen om geld terug te krijgen bij vertraging. Binnen drie weken ontvang je een reactie. Mocht er binnen drie weken geen beslissing genomen kunnen worden, dan uiterlijk binnen drie maanden.

Veolia

Veolia transport heeft een terugbetalingsregeling bij vertraging (regio Limburg) voor trein, bus en regiotaxi. Verzoeken worden binnen zes weken afgehandeld.

Vliegreizen

Wanneer je vliegt van of naar een Europese bestemming en je vlucht is vertraagd, dan is er een Europese verordening die ervoor zorgt dat je recht hebt op een aantal zaken. Denk hierbij aan hotelovernachtingen, of communicatie met het thuisfront. Als de vertraging langer is dan vijf uur, kun je besluiten niet meer verder te reizen, en kun je je geld terug vragen. Als de vertraging bij aankomst groter is dan drie uur, heb je recht op een vergoeding.

Afhandeling geld terug bij vertraging

De afhandeling van de geld-terug-bij-vertraging-verzoeken is de verantwoordelijkheid van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Je kunt direct contact opnemen met je luchtvaartmaatschappij voor de compensatie. Maar soms is het verstandig om rechtsbijstand in te schakelen, of gebruik te maken van een derde partij die dit soort verzoeken verwerkt.
Op de site van de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu kun je meer lezen over de compensatieregeling bij vliegreizen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.