Wanneer je vertraging oploopt met het openbaar vervoer (wie is dat nou nooit eens overkomen?) dan heb je heb je in bepaalde situaties recht op een compensatie. De verschillende openbaar vervoerbedrijven in Nederland bieden diverse regelingen, maar ook als je met het vliegtuig reist of met een internationale trein, heb je mogelijk recht op geld terug bij vertraging.
Hieronder volgt een lijst met vervoerders over de weg en het spoor met een globale uitleg over met de mogelijkheden om geld terug te vragen bij vertraging. De vervoerders in dit overzicht zijn Arriva, Breng, Connexxion, Nederlandse Spoorwegen (NS), NS Hispeed, Keolis en Qbuzz. Verder zullen we wat algemene informatie geven over geld terug bij vertraagde vliegreizen.
Vervoerders
Arriva
Arriva rijdt met bussen en treinen in diverse regio’s in Nederland en iedere regio heeft een eigen vergoedingsregeling. Dit verschilt dus per regio. Bekijk op de website van Arriva wat de regeling voor jouw traject is, om uit te vinden of je recht hebt op geld terug bij vertraging. Op het restitutie aanvraagformulier van Arriva, wordt aangegeven dat de verwerkingstijd 14 dagen is.
Breng
Breng heeft een speciaal restitutieformulier voor het terugvragen van geld bij OV-chipkaart storingen, en fouten met in- en uitchecken. De termijn van afhandeling is niet bekend. Ook is er niets te vinden over geld terug bij vertraging.
Connexxion
Connexxion bepaalt aan de hand van de vooraf bepaalde voorwaaren of je recht hebt op een vergoeding, en hoeveel dat dan is. Het verzoek moet binnen drie maanden na de vertraging worden ingediend, maar hoe snel dit verzoek behandeld wordt is niet bekend.
Nederlandse Spoorwegen
De NS geeft geld terug bij vertraging, wanneer je dertig minuten of meer te laat aankomt op de plek van bestemming. Er gelden enkele voorwaarden waaronder bijvoorbeeld of de langere reistijd vooraf al was aangekondigd (bijvoorbeeld vanwege vooraf aangekondigde spoorwerkzaamheden of stakingen op het traject), of wanneer de vertraging is veroorzaakt door een andere vervoerder dan de NS. Zorg dat je in- en uitcheckt met jouw OV-chipkaart (NS-abonnement), want als je dat zelf vergeet, dan heb je ook geen recht op compensatie. Tot slot dien je de aanvraag binnen 3 maanden na reisdatum in te dienen. Je ontvangt dan binnen 6 weken een reactie (goedkeuring of een afkeuring inclusief reden van de beslissing).
NS International
NS International (voorheen NS Hispeed) biedt ook een compensatieregeling bij vertraging van treinreizen. Er zijn diverse voorwaarden voor recht op een vergoeding en de belangrijkste is dat je in het bezit van een geldig ticket voor de vertraagde trein dient te zijn. Ook bij NS International geldt dat je op het moment van aankoop van het ticket niet kon weten dat er kans op vertraging zou zijn (denk hierbij aan geplande werkzaamheden aan het spoor of aangekondigde stakingen). Zorg dat je jouw verzoek binnen 3 maanden na afloop van de reis indient bij NS International inclusief de originele tickets.
Keolis
Keolis heeft diverse openbaar vervoerders in Nederland: Syntus Utrecht, allGo Almere, Keolis Blauwnet en Twents. Je kunt op de verschillende websites van Keolis vervoersbedrijven informatie opzoeken over geld terug bij vertraging en het indienen van een verzoek om vergoeding. Zorg dat je jouw geldig (kopie)vervoersbewijs bewaart en eventueel op kunt sturen naar de Keolis Nederland Klantenservice.
Qbuzz
Als er een bus of R-net trein van Qbuzz uitvalt of wanneer er sprake is van een grote vertraging, kun je een verzoek voor restitutie indienen bij Qbuzz. Er gelden bepaalde voorwaarden. Kijk hiervoor op de website Qbuzz.
Vliegreizen
Als je op vakantie of op zakenreis van of naar een Europese of andere bestemming vliegt en er is sprake van vertraging dan kan de Europese Verordening passagiersrechten van toepassing zijn. In deze Europese Verordening 261/2004 worden verschillende zaken rondom de vertraging van jouw vlucht geregeld. Denk hierbij aan hotelovernachtingen, of communicatie met het thuisfront. Er gelden een aantal voorwaarden qua tijdsduur en afstand van de vlucht.
Afhandeling geld terug bij vertraging vliegreizen
De afhandeling van de geld-terug-bij-vertraging-verzoeken is de verantwoordelijkheid van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Je kunt rechtstreeks contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij en zelf de compensatie proberen te regelen. Maar soms is het verstandig om rechtsbijstand in te schakelen, of gebruik te maken van een derde partij die dit soort verzoeken verwerkt en meer ervaring hebben met deze specifieke problemen.
Op de site van de Inspectie Leefomgeving en Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu kun je meer lezen over de compensatieregeling bij vliegreizen.
Ben je op zoek naar andere betaaldata, dan kun je op onze betaaldata-pagina een overzicht vinden met de betaaldata van diverse organisaties en instanties.